FORSKNINGSSPØRSMÅLENE VAR DEFINERT SLIK:
1) Hvor klare og tydelige må rammene være for at publikum skal føle seg fri til å interagere/medvirke? (Verksted 1)
2) Hva består skuespillerens arbeid av i en interaktiv teaterforestilling? (Verksted 2)
3) Hvordan la publikum aktivt være med og reflektere over forestillinges tema? (Verksted 3)
Hvordan begynte det?
Da Flaatenbjørk kompani i 2013 skulle igang med å utvikle forestillingen Kandisia (som på dette tidspunktet hadde tittel: Gåkke an!?) innledet kompaniet et samarbeid med SceSam -verksted for interaktive dramaturgier.
Med midler fra SceSam avholdt kompaniet, bestående av skuespillerne Solveig Laland Mohn og Anders Rummelhoff og Jarl Flaaten Bjørk 3 verksteder der hovedfokus var å forske på ulike måter å tilrettelegge for publikums interaktivtet.
Forskningsprosjektet ble veiledet av Kai Johnsen og Lisa Marie Nagel, og strakk seg over 3 verkstedsuker, bestående av 13 arbeidsdager, hvorav 7 av dagene innebar testvisninger for publikum.
Vi hadde testvisninger på Ekeberg skole, Lakkegata skole og på St. Croix for elever fra Fredrikstad.
og her kan du lese dagboken fra SceSam-verkstedene...
Fredag 7. mars
Idag hadde vi vår siste visning i disse to verkstedsukene. Visningen var på Ekenberg skole og vi overkant av 40 elever på visningen. Strukturen i åpningen var ...
Onsdag 5. mars
I dag hadde vi visning på Lakkegata skole, og klok av skade lot vi ikke visningen starte med at barna skulle komme inn og selv finne ut av om de skulle sette se ...
Mandag 3. mars
Nå er vi inne i den andre uka med utforskning av interaktive dramaturgier for barn. I SceSamuke 1 dreide det seg mye om lek med barna. I et ønske om å lage et r ...
SceSamverksted uke 2
I denne SceSambloggen kan du følge prosessen med utforskning av interaktivitet i forbindelse med at vi nå gjør et forprosjekt til forestillingen Gåkke an!?. ...
Betraktninger etter første uke med Scesam
Målet for uken var å utforske følgende: Hovedproblemstilling: 1) Hva slags rammer trenger pub for å føle seg fri til å medvirke? ...
Torsdag 13. februar
Idag, torsdag 13. februar, hadde vi igjen visning for barn fra Ekeberg skole. Det var en blandet gruppe, bestående av første-, andre- og tredjeklassinger. Visni ...
Onsdag 12. februar
Å tenke struktur Under mandagens visning merket vi fort at det ikke var noe vanskelig å få med seg barna på å leke Har'n (sisten). Det slo oss at det å leke lek ...
Mandag 10. februar
Idag hadde vi vår første dag i møte med elever fra Ekeberg skole Det var en overveldende opplevelse. Vi møtte elevene i to grupper, først en gruppe med førstekl ...