Kandisia

Kandisia er en forestilling for barn fra 6 til 9 år som problematiserer ulike perspektiv på rettferdighet, og rettferdigheten i norske myndigheters praksis med tvangsretur av asylbarn.

Er det rettferdig å la asylbarn få bli i landet?
Eller er det tvert imot mest rettferdig at asylbarna må reise hjem, sammen med sine foreldre, tilbake til landet de kom fra, all den tid foreldrene med overlegg har løyet seg til opphold i landet?

Perspektivene på rettferdigheten i disse sakene er komplekse og sammensatt. I denne forestillingen deltar publikum på gulvet sammen med skuespillerne i lek og rollelek. Publikum, som er barn i alderen fra seks til ni år, blir tildelt rollen som innbyggere av det fiktive landet Kandisia og blir kjent med jenta Kakadue. Kakadue har fått opphold i Kandisia som flyktning fra det krigsherjede landet Syrimando.

Det viser seg imidlertid at faren til Kakadue har løyet om hvor de kommer fra og myndighetene beslutter derfor å kaste familien ut av Kandisia. Folket, altså publikum, blir invitert med til “den lovgivende forsamling”. Her reflekterer publikum og skuespillerne rundt hva som er mest rettferdig. Er det mest rettferdig å la Kakadue få bli boende eller sendes hjem? Folket blir gitt muligheten til å endre lovene eller la lovene være som de er.

 

Scenekunst om samtiden for de aller minste på barneskolen

Med forestillingen Kandisia ønsker Flaatenbjørk kompani å lage scenekunst for barn fra seks til ni år som tar for seg en meget aktuell problemstilling i dagens Norge, nemlig norske myndigheters praksis med tvangsretur av asylbarn. Kompaniet ønsker å utforske ulike perspektiv på rettferdighet.

Fra kompaniets side er det ikke noe mål at barna skal velge enten at Kakadue skal få bli eller at hun må reise. Forestillingene som ender med at Kakadue må dra er vel så interessante som de forestillingene som ender med at hun får bli.

 

Barna får delta og si sin mening

Kandisia er laget for å spilles i gymsaler og har et interaktivt formspråk. Publikum deles inn gult, rødt og blått lag og slippes inn gruppevis. De blir invitert til å leke leker sammen med skuespillerne, og sammen leker barna og skuespillere har’n (sisten), rødt grønt lys, kongen befaler og hermegåsa. Gjennom denne leken og annen rollelek, der barna blir tildelt rollen som det kandisiske folket, blir publikum kjent med jenta Kakadue (spilt av Solveig Laland Mohn), som kom til Kandisia i båt fra den fattige verdensdelen Eistenmudt da hun var liten. Publikum blir også kjent med de to vennene hennes, Lukas og Fredrik (spilt av Anders Rummelhoff og Jarl Flaaten Bjørk). Etterhvert blir barna også tildelt rollen som Kakadues, Lukas og Fredriks medelever.

Kandisia - foto: www.tanjasteen.no
Kandisia – foto: www.tanjasteen.no

I den lovgivende forsamling diskuteres rettferdigheten i tvangsretur av asylbarn. Vi forsøker å belyse både myndighetenes argumentasjon og Kakadues argumentasjon. Publikum blir gitt muligheten til å komme med forslag til eventuelle nye lover eller foreslå at lovene skal være som de er.

Forestillingen har flere improviserte deler og ender ulikt avhengig av hvorvidt den lovgivende forsamling beslutter at Kakadue får bli eller må reise. Mener barna det er mest rettferdig at familien reiser avsluttes forestillingen med et farvel til Kakadue. Foreslår det kandisiske folket en lov som

sier at Kakadue får bli i landet avsluttes forestillingen med at Kakadue får bli.

Kandisia har Flaatenbjørk kompani å lage scenekunst for barn fra seks til ni år som tar for seg en meget aktuell problemstilling i dagens Norge, nemlig norske myndigheters praksis med tvangsretur av asylbarn. Kompaniet ønsker å utforske ulike perspektiv på rettferdighet.

 

 

Se video på engelsk: vimeo.com/153095269

 

NSKB_logo spennlogo  Innlandet.teaterlogo  dksopplandlogo   dkshedmarklogo   scesamlogo

Medvirkende

Skuespillere:
Anders Rummelhoff
Solveig Laland Mohn
Jarl Flaaten Bjørk

Tekniker: Kristjan Belgau
Tekst, konsept og regi: Jarl Flaaten Bjørk

Scenografi: Jennie Hagevik Bringaker

SceSam: Lisa Marie Nagel og Lise Hovik
Sparringspartner: Kai Johnsen

SceSamverkstedene 2014

Kandisia var en del av SceSams verksted for interaktive dramaturgier. 

Under verkstedet jobbet vi med følgende forskningsspørsmål:
1) Hva innebærer det å gi publikum frihet til å medvirke?
2) Hva er skuespillerens rolle i en interaktiv forestilling?

Forskningsprosjektet strakk seg over 3 verkstedsuker, bestående av 13 arbeidsdager, hvorav 7 av dagene innebar testvisninger for publikum. Vi hadde verkstedvisninger på Ekeberg skole, Lakkegata skole og på St. Croix for elever fra Fredrikstad.

Les mer om verkstedsarbeidet i SceSambloggen

Erfaringer med forestillingen

Forestillingen hadde premiere på Teater Innlandet 22. oktober 2015. 
Kandisia og er en co-produksjon mellom Teater Innlandet, Turneorganisasjonen for Hedmark, Dks i Oppland og Flaatenbjørk kompani, og produsert med støtte fra Speen.no.Kandisia har siden premieren blitt spilt over 500 ganger i 9 av landets fylker (Hedmark, Oppland, Telemark, Østfold, Akershus, Nordland, Agder, Vestfold og Hordaland).

Forestillingen ble utviklet i samarbeid med blant annet 3. klasse på Dokka, som oppleve at Farida, som gikk i deres klasse, ble tvangsreturnert til Afganistan. Forestillingen er primært laget for 1. - 4. klasse, men på bakgrunn av en forespørsel fra Akershus fylke lagde kompaniet en versjon av forestillingen for 5. - 7. klasse, som ble spilt på DKS-turne i Akershus våren 2017. Siden har forestillingen også blitt spilt for 1. - 7. klasse i Telemark.

28 Responses

  1. Torild Wagle Christensen

    Hei Jarl og kompani!

    Tusen takk for en flott scenekunst- og dialogopplevelse på Folkestad skole i dag! Studentene var veldig begeistret og engasjert av produksjonen, og i diskusjonen vår etterpå lurte de på om jeg kunne sende dere et par spørsmål. Det de lurte på var:

    • Hvordan opplever dere at produksjonen fungerer på skoler, der det blant barna er flyktninger som er i samme situasjon som Kakadue?

    • Er produksjonens avslutning åpen? På Folkestad var jo flertallet av elevene klare på at Kakadue burde få bli. Ville forestillingen ha en annen slutt hvis flertallet av elevene ikke ønsket en lovendring?

    Ellers var Kandisia et på alle vis supert eksempel for faget Kultur for barn og unge ved USNs BA i Kulturledelse. Vi fikk snakket om utfordringer med interaktivitet, formidlingskvalitet og kunstnerisk kvalitet, og om hvordan dere skapte korrespondanse mellom sceniske virkemidler og barns lek. Fantastisk flott og viktig arbeid dere gjør!

    Vennlig hilsen Torild

  2. Madeleine Weisten

    1.klassingene var strålende fornøyd med forestillingen/opplegget. De synes det var gøy å være deltakende og ikke bare tilskuere. Det aller beste er nok at både Kakadue og Kandisia ble nevnt uken etterpå i klassen. Det er tydelig at elevene brydde seg om Kakadue og hennes fremtid også i etterkant av forestillingen. Det at elevene husker opplegget såpass godt betyr at forestillingen nådde helt frem 🙂

    • jarl

      Takk for det!!
      Og veldig hyggelig å høre at de fortsatte samtalen om Kakadue og hennes fremtid ?
      Mvh.jarl

  3. Kulturkontakt Anita J.K

    Comment

    Hei Jarl
    3.trinn var veldig fornøyde med opplegget dere hadde med elevene da dere var på besøk her på Holviga barneskole. Dessverre ble det vanskelig for enkelte elever da det virket uforutsigbart for de og dere uttrykte at dere skulle styre dette selv. Grunnet lav alder hadde det vært ønskelig om lærerne selv kunne være mer behjelpelig/delaktig for å unngå slike uheldige situasjoner, da vi har som fast prosedyre å sitte sammen med sine elever.
    Fint om dere tar det til etter retning til neste gang og dere er velkommen igjen til oss

    Vennlig hilsen
    Anita J.Konnestad
    Aktivitetsleder og Kulturkontakt
    Holviga barneskole
    Telefon 47825773
    http://www.grimstad.kommune.no

    • jarl

      Takk for kommentar. Og godt poeng; når vi ber lærerne om holde seg litt i bakgrunnen, så er det for at barna skal få delta og erfare på egne premisser, men det er ikke meningen å frata lærerne muligheten til å være behjelpelig/delaktig. Det er en god presisering! Takk for den! Jeg skal ta med det videre!

  4. Jill

    Elevene på skolen vår syntes forestillingen var veldig bra, den engasjerte virkelig. Spesielt artig var det nok at de fikk festival-pass. Kan anbefales!

  5. Sonja Lunde- Nybruket

    Denne uka har over 240 barn på Fagerlund gledet seg over forestillingen “Kandisia”. Jeg er imponert over at et så vanskelig tema som rettferdighet i norsk asylpolitikk kan tas opp på en så enkel og god måte, at selv de yngste barna kan forstå og delta med egne meninger. – Og for et engasjement skuespillerne skapte blant elevene. Takk for flott besøk!

  6. Anne Thingelstad

    Flott og tankevekkende forestilling og veldig aktuell. Flott at dere trakk elevene med i forestillingen som aktører i handlingen. Elevene syntes den var morsom og kunne i samtale etterpå trekke linjene til dagsaktuelle hendelser.
    Tusen takk skal dere ha.

  7. Eivind Aas Bergsjø

    Strålende fornøyde lærere og elever på Greverud skole.
    En lærer ble snurt fordi hun ikke fikk være med, men måtte se på.

  8. Jack Atle Olsen

    Dette var en en forestilling med stor elevdelaktighet.

    For en lærer som ble henvist til tilskuerplass,ble forestillingen ekstra nær med over tretti elever løpende tett innpå I kort avstand fra sin sin gruppeleder.

    Måten overgangen fra en aktivitet til en annen ble løst på via barnestemme over høytaler, var genial. Elevene føyde seg raskt inn I ny aktivitet. Skuespillerne klarte på en fin mate å engasjere eleven I et vanskelig,men dagsaktuelt tema.

  9. Hanne Edvardsen

    En engasjerende og flott forestilling med fokus på et viktig tema som traff elevene godt. Samtlige lærere og elever I 1-4 klasse koste seg. Formidlingen traff aldersgruppen på en veldig god mate.

  10. Sølvi Hansen

    Takk for en levende og flott forestilling. Den fikk både små og store til å reflektere over et vanskelig, men veldig aktuelt tema.
    Lykke til videre 🙂
    Hilsen oss på Idd skole.

  11. Anne Rannveig Almehagen

    Hei.
    Vi var veldig godt fornøyd med forestillingen. Det var en original måte å spille teater på, som var ny for oss.
    Elevene ble engasjert fra første stund, og det var en fin blanding av aktivitet og det å sitte stille å se på.
    Dette gjorde at nesten alle klarte å gjennomføre forestillingen å føle mestring, selv om vi også har elever med spesielle behov.
    Forestillingen var en stykke til ettertanke og refleksjon, som selv de yngste eleven forstod mye av og hadde utbytte av.
    Organiseringen med fargekoder var genial, og ga oss et tips til vår egen skolehverdag.
    Takk for flott forestilling! Lykke til videre med turnèen!
    Mvh Anne R. Almehagen
    Rektor Midtbygda skole.

  12. Heidi

    I staden for å skrive oppatt omtrent det same, vel eg å seie meg heilt sams med Annemieke (kommentar 13.oktober 2016).
    🙂 🙂 🙂

  13. Annemieke

    En av de beste forestillingene vi har hatt på skolen! Så engasjerende, inkluderende og motiverende! For det første hadde de god kontroll på elevgruppa, og det er ikke lett når det er 40 førsteklassinger som de aldri har møtt før!I tillegg fikk de alle med inn i historien og elevene skjønte budskapet! Stå på videre! Dere var superdyktige!

  14. Arlyn

    Takk for et flott skolebesøk fra dere i Flaatenbjørk kompani. Kandisia fenget barna fra første sekund. Det var rett og slett skikkelig imponerende å se hvordan dere trollbandt alle barna med aktuelt tema, flott skuespill, høyt tempo og disko(!). Vi voksne ble spesielt imponert av hvordan den inkluderende forestillingen var lagt opp slik at ungene skjønte hva som ble forventet av de som aktive deltagere. Ungene våre går fortsatt rundt og sier “pling, plang, plong”! Vi håper dere vil komme tilbake til oss med neste forestilling. Hilsen KSM ( Skåtøy)

  15. Bente

    Forestillinga var veldig bra! Det fenga ungane og dei var heilt med! Det passa for alle og aktiviserte alle elevane. Ungane likte det veldig godt, det sa dei etterpå og. Usikkert om dei skjønte tematikken alle saman, men det var jo ein smakebit. Helsing lærarane på Harpefoss skule.

  16. Marthe

    Dere klarte på en fin måte å få alle elevene aktivt med i forestillinga! Tema er også veldig aktuelt, og det ble et godt etterarbeid med engasjerte og reflekterte elever! Tusen takk for en flott forestilling! Fra Barhaug skole!

  17. Vivian Hermansen

    Tusen takk for en flott forestilling! Temaet er høyaktuelt og måten dere har satt opp forestillingen på er kjempebra. Dere levde dere virkelig inn i rollen, og at dere tok elevene inn i forestillingen var supert! Den fenget både barn og voksne.

Legg igjen en kommentar