Kandisia

Kandisia - foto: www.tanjasteen.no
Kandisia – foto: www.tanjasteen.no

Kandisia er en forestilling for barn fra 6 til 9 år som problematiserer ulike perspektiv på rettferdighet og norske myndigheters praksis med tvangsretur av asylbarn.

Gjennom lek og rollelek blir barna kjent med landet Kandisia og jenta Kakadue, som vi får vite har flyktet til Kandisia fra det krigsherjede landet Syrimando. Det viser seg imidlertid at faren har løyet om hvor familien kommer fra.  De kommer ikke fra Syrimando, de kommer fra Nugrinera, og da har de ikke uten videre lov til å bo i Kandisia. Myndighetene oppdager løgnen og bestemmer at hele familien derfor umiddelbart skal kastes ut av Kandisia.

Hva er mest rettferdig i en situasjon som denne? Er det mest rettferdig at Kakadue får bli? Eller er det riktig, som myndighetene mener, at når familien bevisst har løyet, så er det mest rettferdig å kaste hele familien ut av landet?

Barna får delta og deres meninger høres.

Kandisia er navnet på verdens beste land, og publikum er i denne forestillingen med på gulvet, sammen med skuespillerne. Det er inget statisk skille mellom scene og sal og i et interaktivt formspråk blir publikum invitert til å delta og til å tenke høyt rundt hvordan vi skal håndtere myndighetenes tvangsreturnering av asylbarn. Publikum deles inn i grupper og gjennom lek og rollelek blir barna og skuespillerne alle del av den kandisiske befolkning.

I forestillingen møter vi jenta Kakadue som er flyktet til landet Kandisia sammen med sin familie, på flukt fra det krigsherjede landet Syrimando. De får asyl og rett til opphold i Kandisia, og Kakadue lærer seg kandisisk og vokser opp nesten som alle andre kandisiske barn.

Kandisia - foto: www.tanjasteen.no
Kandisia – foto: www.tanjasteen.no

Men Kakadue bærer på en dyp hemmelighet. Faren til Kakadue har løyet om hvilket land de kommer fra. Det viser seg at de i virkeligheten ikke kommer fra Syrimando, men fra det fattige nabolandet Nugrinera, som ikke er rammet av krig. Hemmeligheten avsløres ved en glipp og midt under feiringen av den kandisiske nasjonaldagen får Kakadue beskjed om at hun og familien vil bli kastet ut av Kandisia.


  • Skuespillere:
    Anders Rummelhoff
    Solveig Laland Mohn
    Jarl Flaaten Bjørk

    Tekniker: Kristjan Belgau
    Tekst, konsept og regi: Jarl Flaaten Bjørk

    Scenografi: Jennie Hagevik Bringaker

    SceSam:
    Sparringspartner: Kai Johnsen

  • Forestillingen hadde premiere på Teater Innlandet 22. oktober 2015, og er en co-produksjon mellom Teater Innlandet, Turneorganisasjonen for Hedmark, Dks i Oppland og Flaatenbjørk kompani. Forestillingen har siden premieren blitt spilt over 280 ganger i åtte av landets fylker (Hedmark, Oppland, Telemark, Østfold, Akershus, Nordland, Vestfold og Hordaland).

  • I forbindelse med produksjon av forestillingen Gåkke an!? våren 2014 var jeg så heldig å bli en del av SceSams verksted for interaktive dramaturgier. På dette tidspunktet var prosjektet imidlertid ikke fullfinansiert og ettersom premieredato var uavklart satt jeg, men svært god hjelp fra Kai Johnsen og Lisa Marie Nagel, igang med et forprosjekt der jeg snarere enn fokusere på lage en ferdig forestilling fokuserte på å utforske samspillet med publikum.

    Jeg definerte tidlig følgende forskningsspørsmål:
    1) Hva innebærer det å gi publikum frihet til å medvirke?
    2) Hva er skuespillerens rolle i en interaktiv forestilling?

    Forskningsprosjektet strakk seg over 3 verkstedsuker, bestående av 13 arbeidsdager, hvorav 7 av dagene innebar testvisninger for publikum.
    Vi hadde testvisninger på Ekeberg skole, Lakkegata skole og på St. Croix for elever fra Fredrikstad.

    Les mer om verkstedsarbeidet i SceSambloggen

Forestillingen er en co-produksjon mellom Teater Innlandet og Flaatenbjørk kompani.
Forestillingen er produsert med støtte fra Speen.no, Teater Innlandet, Den Kulturelle skolesekken i Oppland og Turneorganisasjonen for Hedmark. Forestillingen står på scenekunstbrukets repertoar.

NSKB_logo spennlogo  Innlandet.teaterlogo  dksopplandlogo   dkshedmarklogo   scesamlogo

Se video på engelsk: vimeo.com/153095269

 

28 Responses

  1. Torild Wagle Christensen

    Hei Jarl og kompani!

    Tusen takk for en flott scenekunst- og dialogopplevelse på Folkestad skole i dag! Studentene var veldig begeistret og engasjert av produksjonen, og i diskusjonen vår etterpå lurte de på om jeg kunne sende dere et par spørsmål. Det de lurte på var:

    • Hvordan opplever dere at produksjonen fungerer på skoler, der det blant barna er flyktninger som er i samme situasjon som Kakadue?

    • Er produksjonens avslutning åpen? På Folkestad var jo flertallet av elevene klare på at Kakadue burde få bli. Ville forestillingen ha en annen slutt hvis flertallet av elevene ikke ønsket en lovendring?

    Ellers var Kandisia et på alle vis supert eksempel for faget Kultur for barn og unge ved USNs BA i Kulturledelse. Vi fikk snakket om utfordringer med interaktivitet, formidlingskvalitet og kunstnerisk kvalitet, og om hvordan dere skapte korrespondanse mellom sceniske virkemidler og barns lek. Fantastisk flott og viktig arbeid dere gjør!

    Vennlig hilsen Torild

  2. Madeleine Weisten

    1.klassingene var strålende fornøyd med forestillingen/opplegget. De synes det var gøy å være deltakende og ikke bare tilskuere. Det aller beste er nok at både Kakadue og Kandisia ble nevnt uken etterpå i klassen. Det er tydelig at elevene brydde seg om Kakadue og hennes fremtid også i etterkant av forestillingen. Det at elevene husker opplegget såpass godt betyr at forestillingen nådde helt frem 🙂

    • jarl

      Takk for det!!
      Og veldig hyggelig å høre at de fortsatte samtalen om Kakadue og hennes fremtid 🙂
      Mvh.jarl

  3. Kulturkontakt Anita J.K

    Comment

    Hei Jarl
    3.trinn var veldig fornøyde med opplegget dere hadde med elevene da dere var på besøk her på Holviga barneskole. Dessverre ble det vanskelig for enkelte elever da det virket uforutsigbart for de og dere uttrykte at dere skulle styre dette selv. Grunnet lav alder hadde det vært ønskelig om lærerne selv kunne være mer behjelpelig/delaktig for å unngå slike uheldige situasjoner, da vi har som fast prosedyre å sitte sammen med sine elever.
    Fint om dere tar det til etter retning til neste gang og dere er velkommen igjen til oss

    Vennlig hilsen
    Anita J.Konnestad
    Aktivitetsleder og Kulturkontakt
    Holviga barneskole
    Telefon 47825773
    http://www.grimstad.kommune.no

    • jarl

      Takk for kommentar. Og godt poeng; når vi ber lærerne om holde seg litt i bakgrunnen, så er det for at barna skal få delta og erfare på egne premisser, men det er ikke meningen å frata lærerne muligheten til å være behjelpelig/delaktig. Det er en god presisering! Takk for den! Jeg skal ta med det videre!

  4. Jill

    Elevene på skolen vår syntes forestillingen var veldig bra, den engasjerte virkelig. Spesielt artig var det nok at de fikk festival-pass. Kan anbefales!

  5. Sonja Lunde- Nybruket

    Denne uka har over 240 barn på Fagerlund gledet seg over forestillingen “Kandisia”. Jeg er imponert over at et så vanskelig tema som rettferdighet i norsk asylpolitikk kan tas opp på en så enkel og god måte, at selv de yngste barna kan forstå og delta med egne meninger. – Og for et engasjement skuespillerne skapte blant elevene. Takk for flott besøk!

  6. Anne Thingelstad

    Flott og tankevekkende forestilling og veldig aktuell. Flott at dere trakk elevene med i forestillingen som aktører i handlingen. Elevene syntes den var morsom og kunne i samtale etterpå trekke linjene til dagsaktuelle hendelser.
    Tusen takk skal dere ha.

  7. Eivind Aas Bergsjø

    Strålende fornøyde lærere og elever på Greverud skole.
    En lærer ble snurt fordi hun ikke fikk være med, men måtte se på.

  8. Jack Atle Olsen

    Dette var en en forestilling med stor elevdelaktighet.

    For en lærer som ble henvist til tilskuerplass,ble forestillingen ekstra nær med over tretti elever løpende tett innpå I kort avstand fra sin sin gruppeleder.

    Måten overgangen fra en aktivitet til en annen ble løst på via barnestemme over høytaler, var genial. Elevene føyde seg raskt inn I ny aktivitet. Skuespillerne klarte på en fin mate å engasjere eleven I et vanskelig,men dagsaktuelt tema.

  9. Hanne Edvardsen

    En engasjerende og flott forestilling med fokus på et viktig tema som traff elevene godt. Samtlige lærere og elever I 1-4 klasse koste seg. Formidlingen traff aldersgruppen på en veldig god mate.

  10. Sølvi Hansen

    Takk for en levende og flott forestilling. Den fikk både små og store til å reflektere over et vanskelig, men veldig aktuelt tema.
    Lykke til videre 🙂
    Hilsen oss på Idd skole.

  11. Anne Rannveig Almehagen

    Hei.
    Vi var veldig godt fornøyd med forestillingen. Det var en original måte å spille teater på, som var ny for oss.
    Elevene ble engasjert fra første stund, og det var en fin blanding av aktivitet og det å sitte stille å se på.
    Dette gjorde at nesten alle klarte å gjennomføre forestillingen å føle mestring, selv om vi også har elever med spesielle behov.
    Forestillingen var en stykke til ettertanke og refleksjon, som selv de yngste eleven forstod mye av og hadde utbytte av.
    Organiseringen med fargekoder var genial, og ga oss et tips til vår egen skolehverdag.
    Takk for flott forestilling! Lykke til videre med turnèen!
    Mvh Anne R. Almehagen
    Rektor Midtbygda skole.

  12. Heidi

    I staden for å skrive oppatt omtrent det same, vel eg å seie meg heilt sams med Annemieke (kommentar 13.oktober 2016).
    🙂 🙂 🙂

  13. Annemieke

    En av de beste forestillingene vi har hatt på skolen! Så engasjerende, inkluderende og motiverende! For det første hadde de god kontroll på elevgruppa, og det er ikke lett når det er 40 førsteklassinger som de aldri har møtt før!I tillegg fikk de alle med inn i historien og elevene skjønte budskapet! Stå på videre! Dere var superdyktige!

  14. Arlyn

    Takk for et flott skolebesøk fra dere i Flaatenbjørk kompani. Kandisia fenget barna fra første sekund. Det var rett og slett skikkelig imponerende å se hvordan dere trollbandt alle barna med aktuelt tema, flott skuespill, høyt tempo og disko(!). Vi voksne ble spesielt imponert av hvordan den inkluderende forestillingen var lagt opp slik at ungene skjønte hva som ble forventet av de som aktive deltagere. Ungene våre går fortsatt rundt og sier “pling, plang, plong”! Vi håper dere vil komme tilbake til oss med neste forestilling. Hilsen KSM ( Skåtøy)

  15. Bente

    Forestillinga var veldig bra! Det fenga ungane og dei var heilt med! Det passa for alle og aktiviserte alle elevane. Ungane likte det veldig godt, det sa dei etterpå og. Usikkert om dei skjønte tematikken alle saman, men det var jo ein smakebit. Helsing lærarane på Harpefoss skule.

  16. Marthe

    Dere klarte på en fin måte å få alle elevene aktivt med i forestillinga! Tema er også veldig aktuelt, og det ble et godt etterarbeid med engasjerte og reflekterte elever! Tusen takk for en flott forestilling! Fra Barhaug skole!

  17. Vivian Hermansen

    Tusen takk for en flott forestilling! Temaet er høyaktuelt og måten dere har satt opp forestillingen på er kjempebra. Dere levde dere virkelig inn i rollen, og at dere tok elevene inn i forestillingen var supert! Den fenget både barn og voksne.

Legg igjen en kommentar